Työvaatteiden vähennys yrityksen kuluina

Työvaatteet

Työvaatemenot ovat verotuksessa vähennyskelpoisia eikä tuloverolaki suoraan määrittele mitkä menot johtuvat tulonhankkimisesta tai säilyttämisestä eikä sitä, mikä on yksityistä eli ei yrityksen kuluihin kuuluvaa. Työvaatteiden kohdalla lähtökohta kuitenkin on sama kuin muidenkin tulonhankkimiskulujen kohdalla eli menojen vähennyskelpoisuus katsotaan tapauskohtaisesti ratkaisujen perustuessa aikojen saatossa muodostuneeseen verotus- ja oikeuskäytäntöön. 

Vaatteet ovat monesti kulu, joka aiheuttaa eniten päänvaivaa yrittäjille. Toisinaan taloushallinnon ammattilaiset kohtaavatkin mielenkiintoisia tilanteita, kun asiakas kertoo mitä mielikuvituksellisimpia selvityksiä miksi juuri kyseinen meno kuuluisi yrityksen kirjanpitoon.

Vain selkeästi työssä käytettävät vaatteet voidaan vähentää verotuksessa

Peruslinja on selkeä työvaatteiden vähentämisen osalta eli ainoastaan ne vaatteet voidaan vähentää, joita ei voida käyttää muuta kuin töissä. Mikäli vaatteita on mahdollista käyttää myös työn ulkopuolella, niiden katsotan olevan elantomenoja. Ne eivät siis kuulu yrityksen kirjanpitoon ja ovat verotuksessa vähennyskelvottomia. Paitsi kirjanpidosta, yrityksen tulee huolehtia monista tärkeistä asioista, kuten yrityksen luottoluokitus alussa. Tämä on tärkeää jatkossakin, mutta erityisesti alkuvaiheessa. 

Yleisesti ottaen suoja- ja turvavaatteet ovat vähennyskelpoisia. Tällaisia ovat vaikkapa lääkärin asut, haalarit tai leipomon suoja-asut. Myös mikäli työ on likaista tai erityisen kuluttavaa ja vaatteita on pakko ostaa usein, ne ovat vähennyskelpoisia. Tai jos vaatteet liittyvät työturvallisuuteen, kuten esimerkiksi metsurin asut, varusteet ja lämpöhaalarit. 

Metalliyrityksen työtekijöiden työturvallisuuskengät tai muut tällaiset varusteet ovat myös vähennyskelpoisia. Aina vähennyskelpoisia ovat erilaiset tietyissä töissä välttämättömät hengityssuojaimet, hitsausmaskit ja suojalasit. Tällaisten asujen pesu ja huolto kuuluu myös vähennyksiin. Työvaatekulujen pitää olla kohtuulliset.

Yritystä mainostavat vaatteet voidaan vähentää

Myös vastaanottoapulaisten tai sairaanhoitajien ergonomiset jalkineet voidaan vähentää verotuksessa, samoin muiden pääsääntöisesti seisten työtään tekevien henkilöiden jalkineet. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että tässä tapauksessa työjalkineet on jätettävä työpaikalle kun lähtee kotiin. 

Hieman niillä rajoilla ovat toimistosiivousta harjoittavan henkilön työasu, joka koostuu farkuista ja t-paidasta. Myös asut, jotka yritys on ostanut messujen esittelijänä toimimista varten, eivät mene sukkana läpi verotuksesta, vaan ne katsotaan aina tapauskohtaisesti. Nämä voivat kuulostaa järkeenkäyviltä automaattisesti vähennyskelpoisilta vaatteilta, mutta näin ei ole. 

Vaatteet, joissa selkeästi painatuksen avulla mainostetaan yritystä, ovat vähennyskelpoisia. Tämä siksi, että ajatellaan työntekijän voivan pukea kyseisen vaatteen myös vapaa-ajallaan ja tällöin käyttö on kyseiselle yritykselle mainosta. Tämän vuoksi tämänlaiset vaatteet on mahdollista vähentää kirjanpidossa. On hyvä huomata, että tumma puku ei ole missään tilanteessa vähennyskelpoinen. 

Toiminimiyrittäjä voi vähentää monenlaisia asioita kirjanpidossa

Toiminimellä on myös paljon erilaisia vähennyskelpoisia kuluja. Suoraan liiketoimintaan liittyviä vähennyskelpoisia ostoja ovat kuluvat työvälineet ja -tarvikkeet sekä muu sellainen kulu, joka sisältyy toimeenpanijan laskutukseen. Toimistotarvikevähennyksiin hyväksytään vihot, kynät, postimerkit sekä pienet normaaliin toimistotyöhön kuuluvat pientarvikkeet.

Microsoft Office -ohjelmiston lisenssimaksu sekä erilaiset ATK-ohjelmat, kuten esimerkiksi Photoshop ovat vähennyskelpoisia. Pienhankinnat, kuten puhelimet, tulostimet ja läppärit käyvät myös vähennyksiin. Huomaathan, että verovuoden aikana saa vähentää pienhankintoja enintään 3 600 euroa. 

Myös markkinointikustannukset käyvät vähennyksenä verotuksessa. Tällaisia voivat olla vaikkapa työvaatteet, joihin on painettu yrityksen logo. Oman asunnon käyttö osittain työskentelyyn voidaan laittaa työhuonekuluna vähennyksiin. Tämä on mahdollista tehdä joko todellisten kulujen mukaan tai vuosittaisella veroilmoituksella kaavamaisena työhuonevähennyksenä. Mikäli olet vuokrannut erillisen työtilan, sen kulut voit vähentää lisäämällä suoraan kirjanpitoon sen kulutositteet. 

Toiminimiyrittäjä voi laittaa puolet edustuskuluista vähennyksiin silloin kun kulut liittyvät asiakassuhteiden parantamiseen. Edustuskuluiksi tulkitaan sellaiset kulut, jotka ovat epätavalliset korkeat eli kalliimmat kuin normaalit lounaskulut. Ne eivät siis ole sama asia kuin neuvottelukulut. 

Yrityksen käyttöön tilattavat ammatti- ja sanomalehdet voidaan vähentää kirjanpidossa. Samoin ammattikirjallisuus menee samaan kategoriaan. YEL-kulut ja eläkekulut ovat myös vähennyskelpoisia joko yrityksen tai yrittäjän henkilökohtaisessa verotuksessa. Kannattaa huomioida, että työttömyyskassan ja ammattiliiton jäsenmaksut vähennetään aina henkilökohtaisessa verotuksessa kun tehdään veroilmoitusta. 

Kirjanpitäjä osaa neuvoa vähennyskelpoisissa asioissa

Kirjanpitäjältä voi aina kysyä mikäli on itse epävarma mitä voi vähentää ja mitä ei. Toki jos teet itse oman kirjanpitosi, joudut miettimään asioita yksin tai voithan aina olla yhteydessä Verohallintoon asian selvittämiseksi. Ettei kohdallesi osu yli-innokas verotarkastaja, joka tulkitsee ohjeita kuin piru Raamattua eli pilkulleen. 

Saatat myös pitää...