Miesten muoti vuonna 2020 on rohkeaa ja kokeilevaa. Vain kaikista uskaliaimmat miehet rohkenevat pukeutua kokopinkkiin, 80-luvun värejä toistavaan satiinihaalariin tai viidakkokuvioiseen paita ja shortsi -asuun. Onneksi joukossa on myös rauhallisempia kuoseja ja materiaaleja. Nahka ja denim pitävät pintansa, samoin ruutukuosi. Talvitakki vuonna 2020 on tekoturkista, keväällä vaihdetaan biker-takkiin.
Jos haluat olla vuonna 2020 mahdollisimman muotitietoinen, et jää seinäruusuksi. Trendikkäillä asukokonaisuuksilla säväytät kadulla, baarissa ja työpaikalla (ellei teillä satu olemaan puku- tai univormupakkoa). Printtiasu, mikä koostuu samaa kuosia olevasta paidasta ja shortseista, on nappivalinta kelien lämmettyä. Sitä ennen voit pukeutua ylisuuriin paitoihin ja lököttäviin housuihin, mitkä voivat olla makusi mukaan joko maanläheisen värisiä tai iloisen kirjavia. Jos olet valmis käyttämään iloisen värisiä vaatteita, voit lähteä mukaan havaijipaitatrendiin. Trooppiset kuviot ovat cool. Jos taas suosit mieluummin yksivärisiä vaatteita, vedä yllesi denimvaatteita – tai pinkkiä! Kokopinkki tai kokodenim on pop. Farkkutakki- tai paita näyttää erityisen hyvältä farmarihousujen kanssa, jos ne ovat samaa sinisen sävyä. Jos kantti kestää, voit pukeutua pinkkiin takki ja housut -asuun, tai esimerkiksi polvipituiseen, pinkkiin tunikaan. Kyllä, myös miehille myydään tunikoita (ja haaremihousuja) vuonna 2020! Muodikas bohemian Chic -tyyli täydentyy ponchoilla ja eksoottisilla printtikuvioilla.
Rauhallisempaa linjausta edustavat biker-takit, merimiestyyli (on ihan OK näyttää Aku Ankalta) sekä nahkahousut. Kireiden nahkahousujen taskuihin ei välttämättä mahdu mitään, mutta ei hätää: muodikkaiden takkien huipputrendikkäitä yksityiskohtia ovat loputtomat taskut, joihin mahtuu kaikki tarvittava vaikka viikonloppumatkaa varten.
Muodikkain kesäpaita on hihaton toppi. Jos rintalihakset ovat kunnossa, jätä aluspaita kokonaan pois, ja pidä kauluspaitaa auki napaan asti. Toinen vaihtoehto on läpinäkyvä kauluspaita. Kangasta kuuluu säästellä myös shortseissa, sillä kesän kuumimmat shortsit päättyvät polvien yläpuolelle.
Jos pitää valita vain yksi muotikuosi, se on ehdottomasti leopardiprintti. Muodikkain kangas on kiiltelevä satiini, ja asukokonaisuus viimeistellään innovatiivisilla, suorastaan futuristisilla laukuilla.
Muodin seuraaminen on tärkeää monille miehille. Kukapa ei haluaisi näyttää tyylikkäältä! Kivat vaatteet parantavat itseluottamusta, ja niiden avulla voi tuoda esille parhaita puoliaan. Muotitrendejä kannattaa kuitenkin seurata harkiten, ja ostaa vain sellaisia vaatteita, joissa viihtyy (ja joita tulee oikeasti käyttämään). Erikoiset muotivaatteet menevät pian pois muodista, eikä niitä ehkä tulee enää sen jälkeen käytettyä. Lisäksi muotivaatteet on usein tehty halvasta materiaalista, joten ne kuluvat pian käyttökelvottomaksi. Halpa pikavaate ei kestä, koska sitä ei leikata langansuunnan mukaan. Pikavaatteet leikataan vinoon, jotta hukkapaloja jäisi mahdollisimman vähän, ja se saa valmiin vaatteen laskeutumaan huonosti. Pikavaatteet tehdään usein tekokuidusta, mikä ei lämmitä talvella, ja mikä hiostaa kesällä – vaatetta ei siis ole mukava käyttää. Aito silkki, villa ja puuvilla pesevät tekokuidut mennen tullen. Monista halvoista vaatteista (erityisesti polyesterivaatteista) irtoaa mikromuoveja pestessä, eivätkä pikavaatteet edes kestä kovin montaa pesukertaa. Mikrokuituja päätyy meriin myös vaatteiden valmistamisen yhteydessä. Vaateteollisuus päästää meriin vuosittain noin 50 miljardia muovipulloa vastaavan määrän haitallista mikromuovia.
Kannattaakin miettiä, hankkisiko jatkossa vain kestäviä, laadukkaita ja ajattomia vaatteita, ja päivittäisi niitä muotitrendien mukaisiksi hankkimalla vain sopivia koruja ja asusteita, esimerkiksi miesten sormuksia.
Viime aikoina on puhuttu paljon pikavaatteista ja niiden aiheuttamista ympäristöhaitoista, eikä huoli ole turha. Pikamuoti eli halvalla tehdyt, vain muutaman käyttökerran kestävät vaatteet saastuttavat enemmän kuin lento- ja laivaliikenne. Vaatehävikki on valtava, eikä kangasjätettä kierrätetä niin hyvin kuin pitäisi, vaan jopa kaksi kolmasosaa vaatteista päätyy kaatopaikalle. Brittien tekemä tutkimus on osoittanut, että joka sekunti yksi kuorma-autollinen vähän käytettyä vaatetekstiiliä päätyy joko poltettavaksi tai kaatopaikalle. Välistä poltetaan täysin uusia vaatteita: esimerkiksi muotitalo Burberry poltti jokin aika sitten kymmenien miljoonien eurojen edestä myymättä jääneitä vaatteita estääkseen niiden myymisen halvalla. Vaatteiden lyhyt elinkaari on järjetöntä tuhlausta, kun ottaa huomioon, että yksi puuvillapaita vaatii valmistuakseen 2700 litraa vettä, ja että vaatteen kuljettaminen ja valmistaminen on rasittanut ympäristöä. Muotiteollisuuden hiilijalanjälki on suurempi kuin kansainvälisen laiva- ja lentoliikenteen yhteenlasketut päästöt. Se on vastuussa noin 10 prosentista maailman hiilidioksidipäästöistä, eli kyseessä on todellinen supersaastuttaja.